SJK(c)Kung Ming Beaufort—Part2/2

Pasal bangunan lama ini, sebab kewujudannya yang lama di pekan ini, tentulah banyak cerita hantu didapati.

_MG_7583

Menurut emak saya, jiran kami yang tinggal agak dekat daripada bangunan ini pernah “menampak” “Good brother” di bangunan tersebut. Maka, saya mengambil gambar-gambar bangunan ini pada tengah hari. Namun, saya pun berasa sedikit “dingin” apabila saya menaiki ke tingkat dua.

_MG_7543

Reka cipta tingkap tua. Cukup gelam dan amat menggelikan pada waktu malam. Saya masih ingat ada seorang bekas tentara Jepun balik ke bangunan ini untuk melawat hopital sementara ini apabila saya berumur 9 atau 10. Mungkin beliau ingin mengenangkan sesuatu yang hilang dalam hidupnya.

_MG_7550

Bilik di tengah manakala mungkin adalah pejabat pengawai British yang paling berkuasa. Dulu, bilik ini ialah bilik darjah dan perpustakaan Kung Ming.

_MG_7556

Cikgu saya mencerita tentang cerita hantu yang berlaku di dalam bilik ini ketika kami berada di bilik ini! Saya hanya mengingati salah satu ceritanya, iaitu terdapat satu “tapak tangan” yang besar tinggal di bilik ini. Semasa waktu malam, “hantu tangan” ini akan keluar dan mencari makanan. Bah, itulah yang masih tersimpan di otak saya.

_MG_7559

Saya memang amat menyukai tangga ini.

_MG_7560

_MG_7561

Hari ini juga hari sukan Kung Ming sebelum cuti sekolah. Banyak adik-beradik berlari mengelilingi padang bola sepak ini. Saya dah lupa sama ada aktiviti seperti ini diada atau tidak pada masa dulu.

_MG_7563

_MG_7569

Kawasan sekolah ini dikelilingi oleh Pasar am, kedai-kedai, dan Gereja St. Paul yang di atas bukit.

_MG_7580

Saya percaya bahawa tandas ini berhantu jua.

Inilah tadika and sekolah rendah saya. Tekan sini jika ingin melihat foto-foto yang tidak dipaparkan.

2 thoughts on “SJK(c)Kung Ming Beaufort—Part2/2

发表评论

